Klippelinjen

 

Hva er en klipper?

Det å gå klipp handler om å møte et materiale med friske og positive øyne. Det handler ikke om å plastre sammen råmaterialet du har fått utdelt, men å fortelle en historie. Du er ingen tekniker. Du er det første publikum, og den tredje forfatter av filmen. En klipper har et stort hjerte til regissørens visjon og er dypt lojal, men det er også viktig å være kritisk.

Vi er de seks aparte klipperne på Den Norske Filmskolen. Vi har lært oss kunsten hvordan vi, med et glimt i øyet, gir vår kjære kreative leder bakoversveis gjentatte ganger, i det vi maler frem suspense, mystikk og surprise.

Åja, du ønsker litt mer turbulens? Se meg! I det jeg gunner på med en symfoni av temposkift, og før du vet ordet av det, har jeg i løpet av 1 minutt spilletid klipt 248 ganger, og likevel fortalt en fantastisk actionsekvens. Dette så fotografen aldri komme, haha!

Åja, du tenker litt romanse her? Se meg! I det jeg strekker ut de lidenskapelige øyeblikkene til øynene dine drukner i følelsesladde tårer, og du igjen lengter tilbake til den eksen for 10 år siden.

Du finner oss alltid parat i våre utdelte klippe-suites, med en kopp kullsort kaffe i den ene hånden, og den andre åpen, klare til å møte de utfordringer materialet måtte by på.

Vi er følgende:

Geir

unnamed

Selv om jeg startet arbeidslivet innen salg og markedsføring, har jeg alltid ønsket å jobbe med film. Da jeg bestemte meg for å endre retning satte jeg meg et mål om å komme inn på Den norske filmskolen ettersom det er Norges høyeste utdanning innen filmfaget. Jeg har vært innom Film- og fjernsynsvitenskap på Høgskolen i Lillehammer, og søkte meg deretter inn på European Film College i Danmark, hvor jeg klippet mine første prosjekt. Det var også på den skolen at det gikk opp for meg at klipp var retningen jeg ville spesialisere meg i.

Filmskolen har gjort meg modigere. Jeg tørr å prøve ut nye ting, og jeg er ikke redd for at andre ikke forstår det jeg prøver meg på, så lenge jeg lærer av mine feil. Jeg har blitt bevisst på å lage film med konkrete hensikter, slik at jeg kan skille mellom det jeg vil lage og hvordan andre faktisk opplever det jeg lager. Videre har jeg også fått en større fascinasjon for alle fagfunksjoner gjennom å få en bredere forståelse for hvilke redskaper som finnes. Ellers er vi en eklektisk gjeng med ulike personligheter og interesser som skaper dynamikk i miljøet.

Avsluttende ord: Hvis du har lite erfaring så ikke la det tro at det påvirker sjansene for å komme inn. Vis at du har en lidenskap for filmfortelling.

Mathilde

unnamed-1

Mathilde (25) fra Stavern. Gikk idrettslinja på Thor Heyerdahl videregående og så alltid på filmer eller serier med venner på fritiden. Jeg visste ikke dette var noe jeg kunne arbeide med før jeg hoppet ut i det og begynte å studere Filmproduksjon i Oslo i 2012. Etter to år skole arbeidet jeg et år som frilanser og var innom musikkvideo, reklame og tv-produksjoner.

Det var under en lunsj på TV2 at en tidligere filmskole-student oppmuntret meg til å søke på Den Norske Filmskolen. Jeg hadde hørt om skolen, men det hadde gått litt i «glemmeboka». Etter litt research og en mail til en klippestudent fra Kull 9 fant jeg ut at skolen virket som en trygg plattform der jeg kunne utforske hvordan klipper jeg er og hvordan klipper jeg ønsker å bli. Dessuten får jeg arbeide med og bli kjent med 47 andre medstudenter som skal ut i bransjen og lage film.

Det beste med filmskolen er klippeklassen! Jeg har blitt kjent med 5 personer som er helt ulik meg, både personlig, teknisk og kunsterisk. Vi lærer av hverandres valg i klipperommet. Alle har sine styrker og svakheter, og det synes for hver oppgave vi viser frem. Lærerne får virkelig se 6 ulike klippede versjoner på hver felles klippeøvelse.

+ Det er i klippeøvelser og undervisning i klippeklassen at vi lærer oss «verktøy» vi kan legge i verktøyskassen. Disse verktøyene tar vi med inn i penneprøver (filmøvelser med teams fra hver fagfunksjon i kullet) der vi lærer å kommunisere, samarbeide og spille ball for å lage best mulig film.

Gøthe

13131187_10153513329565667_8187709462343563308_o

Jeg er åtteogtjue år og kommer fra Kristiansund. Jeg hadde egentlig ikke tenkt at film har vært et alternativ før jeg ved en tilfeldighet havnet på Litteratur, Film og Teater ved Universitetet i Agder for noen år siden. Der tok jeg min bachelor og skjønte at det er fint mulig å jobbe med film, likeså formidle viktige ting. Som er min grunn til å jobbe med film. Siden prøvde jeg å livnære meg i hovedstaden, hvor jeg jobbet mye med film om musikk og musikere for en eller annen grunn før jeg kjente lysten på å spesialisere meg i noe og ta ting et skritt lengre.

Og her er jeg. Jeg er veldig fornøyd med å kunne gå klipp. Jeg var ikke noen utpreget klipper før, men kjente det var der jeg hygget meg mest i prosessen. Her kan jeg jobbe med å gi ting liv og gjøre det til noe mer enn bilder på en skjerm. Jeg nyter godt av friheten til å leke med materiale, og prøve ut mine dumme ideer for å utfordre meg, filmspråket og mine kjære fem medstudenter. Jeg liker følelsen av å sitte og røske i materiale, fjerne, legge til, hoppe og hva enn man måtte finne på, for å kunne sitte igjen med et helt nytt sanseinntrykk. Jeg kjenner til stadighet at jeg lærer noe viktig om film og meg selv, som gjør at jeg er godt fornøyd med Filmskolen.

Brynjar

unnamed-2

Jeg er en ganske merkelig fyr på 24, som tror han kommer til å miste det meste av hår før han treffer 30-åra. Prøver å kompensere med å legge an skjegg, men det går ikke så bra der heller. Har sjekka hodeformen ved å skinne meg, og det ser heldigvis ut som jeg kan matche månetoppen når den tid kommer. Elsker folk med humor, og prøver alltid å ha en positiv innstilling til menneskers førsteinntrykk. Jeg liker åpenbart film, men har også en stor interesse for interaktive medier og musikk. Jeg gjorde et gullfunn her i Lillehammer da jeg ble med i «Mjøsikale», et blandakor med ca. 50 medlemmer, hvor jeg er den eneste under 40. Er også blant de yngste på skolen, så har visstnok en greie med å henge med de eldre.

Jeg har tidligere studert film på The European Film College i Danmark, og har bransjeerfaring fra København og Trondheim, men ikke så mye da. Jeg har egentlig mer erfaring med skadedyrkontroll.

Jeg elsker Løvenes Konge, Mean Girls og Ringenes Herre; that’s my shit right there!

Arthouse er også kult.

Da jeg var liten forsøkte jeg meg på fotball, håndball, svømming, speidern, salongskyting, korps – alt for å henge med de kule kidsa i bygda jeg vokste opp. Funka dårlig, likte å skape historier, så fant jeg også ut at jeg hadde et godt øye til det. Alltid gøy å satse på noe man faktisk kan, og ønsker å videreutvikle. Å komme inn på Den Norske Filmskolen, var en milepæl jeg satte meg selv da jeg fant ut av dette. Det føltes bare riktig, og det tror jeg er en viktig følelse.

Faglig som elev på klippelinjen, er jeg veldig fornøyd med veilederne. Er nok bl.a. de som skiller DNF fra andre filmskoler i landet. Sosialt, lærer man andre, men også seg selv å kjenne, når man er blant så mange som deler den samme lidenskap for filmkunsten. Det vil bli en del konflikter, og frustrasjoner når man jobber så tett sammen, men når alt kommer til alt, er det litt deilig å rive og slite i hverandre for til slutt å bedre det resultat som skal vises på storskjermen.

Anni

unnamed-3

Jeg har mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og under studiene der var jeg i utveksling på filmlinjen ved Aalto universitetet i Helsinki.
Der skjønte jeg at jeg vil holde på med klipp. Jeg har også arbeidet som klipper og fotograf i Bergen Student TV og Oslo student TV og som billedkunstner har jeg laget film og animasjoner.
Under studiene i Filmskolen har vi klippet fiksjon og dokumentar. Vi har norske og internasjonale gjestelærere og hyggelige studenter. Lillehammer er en liten by med et fint studentmiljø.

Bjørn

unnamed-4

Jeg er oppvokst på Nesodden utenfor Oslo. Studerte medier og kommunikasjon på videregående før jeg begynte på Nordland kunst- og filmfagskole. Hvorfor akkurat Den norske filmskolen er ganske enkelt. Det er den eneste og beste utdanningen du kan ta hvis du ønsker å bli filmklipper. Det beste med filmskolen så lang må jeg si har vært alle lærerene og gjestelærerene vi har hatt. Alle lærerene vi har hatt jobber også som klippere og har sterke bånd i den norske filmbransjen.