Klipperne dro til Roma!
HØYDEPUNKTENE FRA TUREN
I forrige uke var vi på studietur til Roma med Inge-Lise Langfeldt og Einar Egeland. Dette for å dykke dypere inn i den italienske filmhistorien og se på deres filmkultur. Turen har inneholdt mye lærdom, bilder, historiske byvandringer, kunst og sist men ikke minst… et stort møte med selveste Roberto Perpignani!
#1 ITALIENSK FILMHISTORIE
Den første dagen hadde vi en interessant forelesning med filmskaperen Erika Tasini, på Det Norske Instituttet i Roma. Vi hadde sett 8 italienske filmer før turen som vi diskuterte i en filmhistorisk og kulturell sammenheng. Hvordan påvirket fascismen filmindustrien? Forelesningen førte til mange interessante diskusjoner og gav oss et innblikk på hvordan filmbransjen i Italia har blitt som den er.
#2 CINE-CITTA
Cine-Citta er en stor filmpark i Roma med både interiøre og eksteriøre filmsett. Det ble grunnlagt i 1937 av selveste Mussolini og var den største filmbyen i Italia på 1950-tallet, og det førte på mange måter til at filmindustrien blomstret.
Da vi ankom området var vi ganske overasket over hvor stort det var, til tross for at de er betydelig mindre nå enn de var i «gamle dager».
Idag er deler av Cine-Citta gjort om til en fornøyelsespark med rekvisitter, kulisser, kostymer, fotografier, bakomfilmer o.l. fra filmer som ble skutt der. (Her kulisser fra «The Adventures of Baron Munchausen»).
En gate fra kulissene til filmen «Gangs of New York».
Kulisser av en bygate i Romerriket.
#3 ROBERTO PERPIGNANI
På veien inn til Cine-Citta så vi en mann som sto i et kryss utenfor inngangen. Inge-Lise gikk bort og pratet med han, og vi som gikk 20 meter bak henne trodde hun spurte om veibeskrivelser.. men da hun vinket oss bort forstod vi at det var Roberto Perpignani. Han ventet på oss for å vise oss inn – for en snill og ydmyk fyr!
Han viste oss rundt på Cine-Citta og pratet om filmene som ble spilt inn der i sin storhetstid,
og deretter tok han oss med til den italienske filmskolen. På filmskolen viste han oss en sekvens fra en film han selv har klippet, «The night of the shooting stars». En utrolig sterk sekvens som satt igjen i mange da vi tuslet i gangene.
Senere på kvelden satt vi alene med Roberto der vi hadde tid til å gå i dybden på hvordan han arbeidet som klipper og hva hans tanker på film var. Vi stilte spørsmål om prosess, hvordan han startet en grovklipp, arbeidet med regissører og generelle tanker om filmens betydning i samfunnet. Denne praten var en stor inspirasjon og tankevekker, og er noe vi skal ta med oss videre i vårt eget arbeid.
—-
Vi ser frem til å bruke all inspirasjon til videre filmprosjekter!
Montadores // klipperne