Registudenter nominert til Grimstad!

(fv. Vegard Landsverk, Brwa Vahabpour, Fanny Ovesen)

Registudentene Fanny Ovesen og Brwa Vahabpour har co-regi på kortfilmen «Smil», som nå er valgt ut til å konkurrere på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

«Av 400 innsendte filmer har 53 kortfilmer, 23 musikkvideoer og 12 dokumentarer blitt valgt ut til årets program. Disse skal konkurrere i kategoriene “Beste kortfilm”, “Beste musikkvideo” og “Beste dokumentar”. Programmet viser variasjon i uttrykk, sjanger, tematikk og estetikk» (skriver kortfilmfestivalen.no)

(Liv LeMoyne i «Smil»)

Inspirert av Stanislavski-workshop
I fjor var regi-klassen på Den Norske Filmskolen på workshop i Kristiansand. I tre uker øvde på ulike skuespillerteknikker og lagde små scener som de spilte opp for hverandre.

«Vi gjorde en scene sammen som på mange måter ligner den som til slutt ble filmen, så tenkte vi at dette kanskje kunne passe til kortfilmformatet», forteller regi-studentene.

Både Fanny og Brwa hadde snakket om å lage hver sin film den sommeren, men etter workshop-en bestemte de seg for å gjøre scenen fra Kristiansand sammen.

«Det føltes gjennomførbart og som en morsom øvelse med en tematikk som vi begge var fascinert av. I tillegg hadde veldig lyst til å lage noe som vi kunne vise til et publikum», forteller Fanny og Brwa.

Første gang med co-regi
«Vi var til å begynne med usikre på hvordan vi skulle gå frem. Hvordan gjør Dardenne-brødrene det? – spurte vi oss selv».

Regi-studentene valgte å dele opp arbeidsområdene mellom seg. Brwa tok hånd om samarbeidet med foto og de andre fagfunksjonene, og Fanny tok hånd om skuespillerinstruksjon.

«Men vi var begge veldig involverte i hverandres arbeid og planla alt nøye sammen på forhånd».

(Kenneth Homstad i «Smil)

Fikk støtte bare noen dager før innspilling
De fikk med seg produsentene Renée Hansen Mlodyszewski (Kull 10) og Dag Andre Koteng (Kull 9) og søkte støtte med altfor liten margin før sommeren.

Det var bare dager før innspilling at de fikk endelig bekreftelse fra støtteordningen. Frem til den tid hadde de måtte krysse fingrene og planlegge med så lavbudsjett som mulig.

(Innspillingsteamet bak «Smil»)

Samarbeidet med andre fra Den Norske Filmskolen
Flere fagfunksjoner fra Kull 10 var med på «Smil», og sammen klarte de å skyte filmen på bare noen dager.

«Det var både trygt og gøy å arbeide med så mange dyktige folk, som også hadde en felles referanseramme fra skolen», forteller regi-studentene. «Nå håper vi bare å få fri fra skolen slik at vi kan reise til Grimstad og innvi sommeren med festival»!

Flere nominerte til årets Kortfilm festival
Brwa Vahabpour er også nominert med kortfilmen «Granateple». Det samme er regissør Johanna Pyykkö (fra kull 9) for eksamensfilmen «Oslo Traffic».

Vi gratulerer så mye, og håper filmene gjør det bra i konkurransen!