Fotolinjen

Om fotoklassen er rett rundt hjørnet er du trolig klar over det før du ser oss – “Fotoooooo”, “nååååååå” eller andre interne fraser gjomer som oftest gjennom gangene når skolens mest barnslige og høylytte klasse velter inn døren med noe utstyr eller løper om kapp til pingpong-bordet. Bare sjekk det episke klassebildet vårt:

bilde1
Fotolinjen ved Den Norske Filmskolen

Lillehammer er jo en liten boble. Men inne i denne finnes en mye mindre boble som heter Filmskolen. Vi skal ikke legge skjul på at livet som filmskolestudent i veldig stor grad dreier seg om nettopp livet på Filmskolen. Vi er en sammensatt gjeng med lidenskapelige sjeler som trives godt i lag, så det er vanskelig å sette en strek mellom hva som er skole og hva som er fritid, da diskusjonene om filmfortelling, lyssetting eller optikk alltid strekker seg godt utover kveldene. Alle er oppslukt av det samme – og dette er en av de tingene som gjør livet på Filmskolen så magisk. Skal man gå i møte et treårig opphold på Filmskolen kan det anbefales å gå inn med en holdning av typen “Nå skal jeg bli filmfotograf. Snakkes om tre år, verden!”. Det å isolere seg såpass fra omverdenen gjør det lettere å virkelig gjøre et dypdykk inn i faget vårt.

Førsteåret på filmskolen handler i stor grad om historiefortelling-101 og utstyr. Gjennom flertalls filmøvelser (vi laver ikke film på filmskolen, vi laver kun filmøvelser for at lære å lave film – skal leses på dansk) lærer vi hva man faktisk kommuniserer med hvert element vi baker inn i en filmfortelling. På fotolinjeundervisningen lærer vi først utstyr – vi begynte veldig tidlig å filme på 16mm film. Dette var nytt og stort for alle, men skulle vise seg å være mer enn bare kilden til noen kule selfies – å jobbe på film lærer deg å lyssette.

Vi er en gjeng med ulike bakgrunner, men felles for alle seks er at alle hadde en del erfaring fra før. Vi hadde alle filmet litt prosjekter og hadde noen års erfaring. Men det vi uansett merket i løpet av det første året var at vi fort ble samkjørt og fikk et felles tempo og læringskurve. Vi assisterer alltid hverandre når vi har innspillinger og gjør tester, og dette har lagt grunnlaget for effektivt samarbeid og ikke minst å kunne lære av hverandre.

Så hva gjør vi? Vel, vi gjør tester! Alt prøves ut, fra utstyr til fortellerteknikker, til lyssettinger osv. Og så liker vi å bruke tid og krefter på tøys og tull.

Her er klassen vår på karaokekveld: (Video – “Rupna Mindurr”) https://vimeo.com/149788606


Så hvem er disse karakterene i fotoklassen?

Øyvindbilde2
26 år, fra Bergen. Jeg begynte å lage LEGO-animasjon med pappas Hi8-kamera da jeg var 8 år. Senere gikk jeg Danvik Folkehøgskole og European Film College, og jobbet deretter noen år frilans i Bergen. Jeg gjorde da alt fra prodass på spillefilm til regi på kortfilm. Jeg ville tidligere bli regissør, men fant meg selv mer og mer i fotograf-rollen og bestemte meg til slutt for å kjøre fullt ut. I de senere år har jeg fotografert en del musikkvideoer og litt reklame, men ikke så mye drama. Der kom Filmskolen inn i bildet!

Det beste tipset jeg fikk da jeg skulle søke Filmskolen var at dette er en fortellerskole og at flashy performance-videoer ikke nødvendigvis sier noe om dine evner til visuell historiefortelling. Burn.

Annickenbilde23
Mitt navn er Annicken Aasheim, 25 år fra Sandefjord. Jeg har fartet litt rundt de siste årene på div. filmskoler både rundt I Norge og utlandet. I 2014 gikk jeg på filmskolen, AFDA I Cape Town før jeg begynte på filmfoto på DNF. I mellom slaga har jeg også fått prøvd meg litt som freelancer og kjenner at kroppen gleder seg til den skal begynne for fullt. Å få begynne på filmskolen har alltid vært en drøm for meg og jeg har søkt opptil flere ganger, og endelig vant jeg kampen! Selv er jeg veldig fornøyd med skolen, læringsutbytte er stort og jeg får dra med meg en hel masse kunnskap videre.

Jørgenbilde4
Kort fortalt er jeg en 29 år gammel fyr, født og oppvokst i Trondheim. Filmkarrieren min begynte nok som mange lik meg, med familiens videokamera og et overskudd av actionfilmer friskt i minne. Jeg ble besatt av å forstå hvorfor mine filmer ikke ble lik de jeg så på kino.

Som nittenåring gikk jeg tre år på en annen filmskole og så fort det var over startet jeg, to medstudenter og en kompis opp et eget produksjonsselskap. Vi drev firmaet i noen år og fikk god erfaring med oppdragsfilm, musikkvideo og små reklamer. Jeg jobbet også en stund på egen hånd før jeg bestemte meg for å søke filmskolen.

Vegard Landsverkbilde5

28 år, fra et lite sted som heter Froland. Jeg fikk interesse for film da jeg som liten brukte min fars videokamera til å lage filmer med vennene mine. For å ta interessen videre begynte jeg på medier og kommunikasjon i Arendal, og etter det på Danvik Folkehøgskole. Det var her jeg fant ut av at jeg ønsket å jobbe som nettopp filmfotograf.

Jeg flyttet tilbake til sørlandet, hvor jeg begynte å frilanse som filmfotograf. Her jobbet jeg på små og mellomstore prosjekter. Men i en frilanstilværelse hvor mye av tiden går til å tjene til livets opphold, er det ikke alltid de mest kunstnerisk ambisiøse jobbene som betaler best, så mye av tiden gikk til prosjekter som ikke utfordret meg som fotograf. For å kunne få tid og ressurser til å utvikle meg videre som fotograf, begynte jeg på filmskolen.

Magga Valabilde6

28 år og kommer fra Island. Min første erfaring indenfor film var ved KBH Film- og Fotoskole i 2009 i Danmark. Jeg tog så en to årig uddannelse på Den Islandske Filmskole indenfor teknisk afdeling fra 2012 – 2014. Efter jeg blev færdig arbejdede jeg som freelance i filmbranchen på Island, for det meste som 1st eller 2nd AC ved forskællige filmprosjekter. Har også selv filmet musikvideor og kortfilm.

Jonathanbilde7

28 år och kommer från Osby i Sverige. Mitt filmintresse begynte alarede när jeg var runt 12-13 men blev allvar när jag begynte på en filmutbildning på Katrinebergs folkhögskola. Efter 2 år där startade jag upp ett filmkollektiv i Göteborg tillsammans med folk jag mötte på utdandningen. Jag frilansade ett tag som klippare/fotograf och lite diverse assistentjobb men den största erfarenheten skaffade jag mig genom att fota kortfilmsprojekt som producerades genom kollektivet.

Jag sökte till Den Norske Filmskolen för att jag tror att det är en bra möjlighet att få tid och resurser till att fördjupa sig som fotograf och ta sig vidare mot långfilmsbranchen. Jag upplever att vi har lyckats skapa en väldigt god kultur i fotoklassen som är fri från konkurrens och istället är präglad av lust och nysgjerrighet, vilket är en väldigt bra utgångspunkt för att utvecklas tillsammans.