Kull 9 wrapper studioøvelsen

Da er kull 9 ferdig med innspilling av studioøvelsen! De siste ukene har vært intensive for studentene som har bygget dekorasjoner fra bunnen i de to studioene på Filmskolen. Oppgaven stiller store utfordringer til samarbeid, kreativitet og nøyaktighet for alle funksjoner.

Oppgaven er å spille inn en scene på fire minutter, «shot-by-shot». I motsetning til inndekningsmetoden, der hele scenen dekkes inn i et antall innstillinger (f.eks. et totalbilde og nærbilder på hver av karakterene), krever shot-by-shot mye mer av iscenesettelsen. Både kameraets og skuespillernes arrangementer må planlegges og times, og det tempoet man ønsker i sluttresultatet må også finnes på plass. Det stiller helt andre utfordringer når man ikke kan «redde scenen i klippen», samtidig som det kan gi storslåtte opplevelser når det virkelig fungerer.

Et fokusert team venter mens skuespillerne får instruksjon.

Til scenen fikk vi bruke maksimalt 12 forskjellige kamerainnstillinger, en spennende forutsetning som åpner for kreative løsninger. Flere av gruppene har nøyd seg med å ta enda færre bilder.

Det at vi ikke kryssklipper, at hvert enkelt bilde leder videre til det neste og at tempoet i selve klippingen er lavt, gjør at vi arbeider med en naturlig tid og ikke en filmisk. I sin tur gir dette en annen følelse av kontinuitet og troverdighet, dramatikken foregår faktisk framfor kameraet istedet for å konstrueres på klippebordet. Klippernes oppgave etter påske blir derfor i større grad å vurdere hvordan tagninger med forskjellige variasjoner påvirker helheten, og de har hatt en viktig rolle i forberedelsene for å time, diskutere tempo/driv i scenen og diskutere klippepunkter.

For å få scenografi til en skrekkfilm-scene fikk vi hjelp av brannvesenet og brente møbler og rekvisitta.

Å arbeide i studio er kanskje enhver produksjonsdesigners våte drøm. De seks produksjonsdesignerne har også skapt høyst forskjellige universer fra bunnen av. Vegger har blitt satt opp og flyttet, det har blitt tapetsert, malt, brent, dekorert, lyssatt og innredet. Å arbeide i studio gir store muligheter for produksjonsdesignerne til å skape et visuelt univers som er helt spesifikt for det enkelte prosjekt.

Nå tar kull 9 en velfortjent påskeferie, men arbeidet med øvelsen er ikke ferdig. Etter påske skal filmen først klippes, og deretter skal lyddesignet på plass. I studioet er den eneste lyden som finnes fra skuespillerne og handlingene deres. Det finnes ingen atmosfærelyd, ikke noe knirkende tregulv – en spennende utfordring for lydstudentene. Samtidig som man i et studio har god kontroll over lyden som spilles inn innebærer det at alt må etterkonstrueres. Effektfulle og troverdige atmosfærer skal på plass og foley skal spilles inn og legges rett.

Skuespillerne vi har arbeidet med har alle vært profesjonelle, og regissørene har castet sammen med produsentene. Alderen på skuespillerne har variert fra 21 til 89, og den yngste statisten var 9 måneder.

Den norske filmskolen og kull 9 ønsker alle en riktig god påske!

Fototeamet forbereder et av bildene som skal skytes mens produksjonsdesignerne gjør de siste forberedelsene i bakgrunnen.