875 frames
Studentene på kull 8 har akkurat fullført reklamefilmøvelsen, og dermed fått en liten smakebit på hverdagen som kanskje venter noen av oss ute i den store verden.
Penneprøve 7, reklamefilmøvelsen, kom inneklemt blant preproduksjon av eksamensfilm, manusskriving, personlige prosjekter, lydlegging av langfilmøvelse, spillefilmklipp og produksjon av musikkvideoer. Reklamefilmøvelsen skulle filmes på en dag i studio, og resultatet skulle ikke overskride mer enn 875 frames, altså 35 sekunder.
Etter den massive langfilmøvelsen vi gjorde rett før sommeren (som lydstudentene fortsatt jobber med) var det ganske annerledes å måtte jobbe med såpass strenge begrensninger. Presisjon og timing var viktig, og stoppeklokka ble en essensiell del av innspillingen. Her var det kort tid til preproduksjon, innspilling, klipp og lyd, noe som førte til at man må ta raske avgjørelser i alle ledd.
Det å fullføre et prosjekt på så kort tid er ikke noe vi har gjort siden de første penneprøvene her på filmskolen, og det føles som en god måte å lade opp til eksamensfilmene på.
I samarbeid med Dinamo produserte vi tilsammen seks filmer for Tine, Holocaustsenteret og Statens vegvesen. Alle reklamefilmene ble skutt på 35mm.