Previsualisering

Visuelle referanser fra produksjonsdesign og ulike utkast til bilder.

Penneprøve 6 er høstens store produksjonsøvelse ved Filmskolen, og garantert et tilbakevennende tema på bloggen de nærmeste månedene. Triangel 1 — produsent, manusforfatter og regissør, skrev manus til filmene i månedsskiftet august/september, og selv om prosessene overlapper hverandre, er det nå det kreative triangelet bestående av regissør, fotograf og produksjonsdesigner som styrer skuta.

Visuelle referanser er nyttige verktøy for at regi og foto skal klare å koordinere tankene sine. Her et utvalg av karakterer som befolker vår "outpost" i gullrushets Klondyke.

Hanne har allerede vist frem sine idéskisser til westernfilmen vårt team skal lage, mens regissør Mikal og jeg har jobbet med bildefortellingen. Storyboardtegner Kristin Günther besøkte oss i forrige uke for å hjelpe til med å formulere tanker og ideer som skisser og tegnede bilder. Fortsatt er det langt frem til innspilling i november, men historien begynner å ta form.

Hvordan en regissør og en fotograf ønsker å jobbe med bildene kan være en smaksak — personlig har jeg ofte foretrukket å skrive ned bildene mine fremfor å tegne dem. Men når vi nå skal bygge settene våre i studio, og lage kompliserte bilder som inneholder kamerakjøringer, kranbevegelser, analoge elementer som perspektivtriksing og backdrops, og digitale elementer som set-extensions og vfx, blir det plutselig nødvendig å previsualisere historien i større detalj.

Ikke bare skal vi være helt bombesikre på at bildene fungerer slik vi har tenkt, og at de henger sammen som en drivende bra fortelling. Vi får også et behov for å kommunisere ideene våre i detalj, først og fremst til vår produksjonsdesigner, men også til teknikere på sett, vfx-folket, vår eminente klipper, lyddesigner, script, stuntkoordinator, special effects, osv, osv. Mange mennesker skal inn og bidra med stort og smått for at hvert enkelt bilde skal falle på plass, og bli slik vi hadde tenkt at det skulle bli her vi sitter med blyant og papir.

Tegneferdighetene er kanskje ikke på topp, men de enkle skissene våre kommuniserer ofte bedre enn ord.

Første utkast til bildefortellingen er i boks, og vi tar nå fatt på revisjonen som forhåpentligvis kommer ganske nært den filmen vi skal lage i november. Neste steg er animatic, som viser blyantskissene våre i en tenkt klipp — nesten som en tegnefilm.

John-Erling Holmenes Fredriksen
Foto, kull 7